Fitxa de l'obra Huyendo de la crítica
Comentari de l'obra Huyendo de la crítica
El demanen –des de Washington, Estocolm, Tòquio, Florència, Hamburg- i el tornaran a demanar. Sempre serà així. El 1874, quan va ser exposat per primer cop a Barcelona (al Palau d’Exposicions que havien impulsat els propis artistes amb l’ajut del banquer Ignasi Girona), un jove Apeles Mestres feia notar a La Renaixensa que el públic s’hi aturava. Deia que això es devia al seu caràcter “trivial i pueril”. Però un segle i mig després, un públic avesat a impactes visuals de tot tipus i molt més intensos, s’hi continua aturant.
La recepta és tan vella com coneguda, el trompe-l'œil: la creació d’una il·lusió amb la que s’enganya a algú fent veure allò que no és. El nen –que no és- surt del marc –que no és- “fugint de la crítica”... Sí? Aquest és el títol que se li ha quedat al quadre, però també va ser batejat com “Una cosa que no pot ser” i “Noi sortint del quadre” (al catàleg oficial i a l’inventari personal de l’artista respectivament). En qualsevol cas, el títol escollit no desentona: a Borrell no li agradava l’establishment, malgrat que al final de la seva vida l’acusessin de formar-ne part (quelcom normal, la seva acadèmia va presidir durant més de trenta anys la vida artística barcelonina). De més jove, fugí de l’estètica romàntica imperant (preferí llençar-se a la natura) i de més gran rebutjà dos cops entrar com a professor a l’escola oficial de la Llotja. No sé si Borrell volia fugir de les sentències de Josep Yxart i Francesc Miquel i Badia, els dos crítics més influents del moment, però el que és indiscutible és que amb aquest quadre va voler que tots ens aturéssim. Objectiu aconseguit.
Dades de l'obra Huyendo de la crítica
- Autoria
- Pere BORRELL DEL CASO (Puigcerdà, 1835 - Barcelona, 1910)
- Títol
- Huyendo de la crítica
- Datació
- 1874
- Mides
- 76 x 63 cm
- Tècnica
- oli
- Suport
- tela
- Ubicació
- Colección del Banco de España (Madrid)