Diderot! art i accions artístiques

Telèfon
+34 615 567 243
Correu-e
box@diderot.info
ca
es

BETA

Bromur de plata Picasso debout travaillant à Guernica dans son atelier des Grands-Augustins

Obres

Fitxa de l'obra Picasso debout travaillant à Guernica dans son atelier des Grands-Augustins

imatge de Picasso debout travaillant à Guernica dans son atelier des Grands-Augustins
Picasso debout travaillant à Guernica dans son atelier des Grands-Augustins 1937

Comentari de l'obra Picasso debout travaillant à Guernica dans son atelier des Grands-Augustins

Pablo Picasso va començar a treballar en els esbossos del Guernica l'1 de maig de 1937. Dora Maar va acudir al seu taller a la Rue des Grands-Augustins per fer un registre fotogràfic de tot el procés creatiu des de l'11 de maig fins al 4 de juny de 1937. Diverses persones de l'entorn de Picasso van intuir la importància de l'obra i Christian Zervos, fundador de Cahiers d’art, va sol·licitar a Dora Maar que documentés el progrés de la pintura. Picasso havia expressat temps abans que «seria interessant fixar fotogràficament no les etapes d'una pintura sinó les seves metamorfosis», fent al·lusió gairebé als vincles surrealistes de la imatge múltiple i en transformació biomórfica. Aquestes metamorfosis van ser les que Dora Maar va registrar amb la seva càmera. No obstant això, les fotografies de Dora Maar no van poder prendre's en les millors condicions, a causa de l'enorme grandària del llenç i a l'escassa il·luminació de l'estudi. Per donar més força a les imatges, Dora Maar va emprar mètodes de retoc fotogràfic, internegatius i còpies d'impressions.

El Museo Reina Sofia conserva un total de vint-i-vuit fotografies que mostren les diferents fases d'execució del quadre. En les fases inicials, fetes amb dibuix de contorn, apareixen ja les figures principals: la mare amb el nen mort, el toro, el cavall, el guerrer abatut, el personatge que sosté un llum i la figura amb els braços alçats. Mostren com, progressivament, Picasso va anar corregint les postures dels personatges i eliminant elements per donar major claredat a la composició. En les últimes fases, els plans es van anar emplenant, el sentit narratiu inicial es va perdre, i el pes simbòlic es va repartir entre els personatges protagonistes.

- Concha Calvo Salanova [font: www.museoreinasofia.és]

Dades de l'obra Picasso debout travaillant à Guernica dans son atelier des Grands-Augustins

Autor
Dora MAAR (Tours, 1907 - París, 1997)
Títol
Picasso debout travaillant à Guernica dans son atelier des Grands-Augustins
Datació
1937
Mides
20,7 x 20 cm
Tècnica
bromur de plata
Suport
paper
Ubicació
MNCARS. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (Madrid)
Fitxa dels personatges retratats

Comparteix

Comparteix a Facebook
Tuiteja

Aquest lloc web fa servir galetes pròpies i de tercers per a la seva navegació i personalització (pots llegir sobre la nostra política de galetes aquí). Si utilitzes aquest lloc web, se sobreentén que acceptes el seu ús. Pots tancar aquest missatge clicant la galeta.